{verhuizen} 10 tips van een "ervaren" verhuishulp



De perfectionist in mij zou graag een zeer gedetailleerde lijst willen maken met wat je allemaal zou moeten regelen voor een verhuizing en wanneer en dan ook nog rekening houdend met verschillende scenario's (vanuit het ouderlijk huis, kleiner, groter, samenwonen, buitenland, etc.).
Dat ga ik misschien ook ooit nog wel eens doen. Als ik meer tijd heb. Maar voor nu wil ik in ieder geval een aantal tips delen die het leven een stuk gemakkelijker maken bij een verhuizing.

Van tevoren:
0. Lees deze blogpost en doe wat daarin staat ;-)

1. Het is het beste om zodra je besloten hebt dat je gaat verhuizen (dus zelfs voor je een ander huis hebt), je huidige huis goed op te ruimen en te reorganiseren. De verleiding is groot om te denken "ach, ik ga hier toch weg" en juist de boel de boel te laten, maar goed opgeruimde bezittingen zijn veel gemakkelijker te verhuizen. Zorg ook dat alles goed schoon is,want het is niet leuk om je te moeten verontschuldigen voor stofexplosies en vetvlekken tegenover je verhuishulpen, of dat nu familie, vrienden of professionals zijn.
Dit is ook het juiste moment om eens flink te ontrommelen. Loop al je kasten (en zolder, kelder en berging) na en vraag je af of je al die spullen echt mee wilt verhuizen. Zelfs als je groter gaat wonen is het fijn om geen overbodige rommel mee te hoeven slepen.

2. Begin op tijd met inpakken, want dat kost meer tijd dan je denkt. Begin met dingen die je voorlopig niet nodig hebt en zorg dat je op de laatste dagen alleen de allerbelangrijkste dingen nog hebt staan. Schrijf op de dozen die je inpakt wat erin zit en waar het heen moet (vooral als je veel spullen of een groot huis hebt!)

3. Bedenk wat je nog nodig hebt in de weken na de verhuizing (houdt rekening met noodgevallen en wisselvallig weer) en pak dat in aparte dozen. Mocht je direct of vlak na je verhuizing op vakantie gaan, pak dan je koffer of reistas alvast in. Het valt niet mee om alles bij elkaar te zoeken in een huis dat nog niet helemaal opgeruimd is.


4. Maak van te voren een plattegrond op schaal en bedenk waar je de meubels wilt (en kunt!) neerzetten. Dat scheelt een hoop puzzelen en schuiven op de verhuisdag zelf.
Probeer niet al te strak vast te houden aan "hoe het hoort", maar bedenk hoe jij je nieuwe ruimtes graag wilt gebruiken. De eettafel aan de kant van de keuken neerzetten is logisch, maar niet als je nooit aan tafel eet. En hoewel het tweepersoonsbed standaard in de grootste kamer neergezet wordt, kan het handiger zijn om een kleine slaapkamer als ouderslaapkamer in te richten zodat de kinderen ruimte hebben om te spelen.

5. Inventariseer wie er komen helpen en probeer te bedenken wie wat kan doen, maar accepteer dat het waarschijnlijk allemaal anders loopt dan jij het gepland hebt. Bedenk dat alle hulp welkom is, ook al betekent het dat je hartje zomer wel de winterjassen, mutsen en sjaals voor het grijpen hebt, maar geen sandalen en slippers voor de kinderen kunt vinden (ergens in een doos!), dat je wel je gourmetstel en je gebaksschoteltjes in de keukenkast hebt staan, maar geen flauw idee hebt waar je koekenpan gebleven is en dat je wel je roeimachine midden in de huiskamer hebt staan, maar dat je bank nog in het oude huis verblijft. Om maar een paar voorbeelden uit mijn eigen leven te noemen ;-)

Tijdens de verhuizing:

6. Bewaar schroeven van meubels die uit elkaar gehaald worden in diepvrieszakjes waar je met een stift op kunt schrijven van welke kast de schroeven zijn. Doe al die zakjes bij elkaar in een tas of doosje, want in de praktijk werkt het niet om ze bij de losse planken te bewaren. Vooral dat soort kleine onderdelen wordt te vaak "even" aan de kant gelegd en vervolgens vergeten of kwijt gemaakt (been there, done that).

7. Hou jezelf voor dat het belangrijkste is dat je spullen van je oude huis naar je nieuwe huis verplaatst worden. Het is fijn als dat gestructureerd en geordend gaat, maar uiteindelijk moet dat oude huis gewoon leeg. Het helpt als je bezittingen min of meer op de juiste plek terecht komen, maar maak je niet te druk over details. Je hebt vast allerlei prachtige ideeën over hoe het moet worden, maar decoreren, opruimen en organiseren kan altijd nog.

8. Tijdens de verhuizing met veel hulp van anderen zul je niet altijd in de gaten kunnen houden wat mensen met je spullen doen. Het zou zomaar kunnen dat iemand een doos begint uit te pakken die jij nog even dicht had willen houden. Zorg dus dat dingen waarvan je niet wilt dat anderen het zien (moet ik voorbeelden noemen? kun je vast zelf wel verzinnen) ergens verstopt zijn waar niemand eraan kan zitten. In een koffertje in je auto bijvoorbeeld ;-)

9. Betrek je kinderen bij de verhuizing (behalve als heel jong (tot anderhalf/twee jaar) zijn). Ja, dat is lastig. Maar het is voor een jong kind enorm verwarrend om ineens ergens anders te wonen en nooit meer "naar huis" te gaan. Erbij zijn als zijn of haar spullen in het nieuwe huis geplaatst worden helpt bij de overgang (maar ga ervan uit dat een jong kind sowieso van slag is). Oudere kinderen kun je ook het best laten helpen. Zorg dat hun kasten als eerste staan, zodat ze hun eigen spullen kunnen uitpakken en op hun eigen manier een thuis kunnen creëren.

10. Vergeet niet de koffie en de maaltijden niet! Zorg dat er altijd koffie en thee is, dat je koek hebt om de eerste honger te stillen en maak broodjes of sandwiches klaar voor de lunch. Grote kans dat het je niet lukt om iedereen op hetzelfde moment pauze te laten houden, dus maak het jezelf en anderen gemakkelijk.
Voor 's avonds kun je kiezen om iets te halen (chinees of patat zijn bij ons favoriet), maar je kunt natuurlijk ook een grote pan maaltijdsoep, macaroni, nasi of chili voorbereiden. Als het maar gemakkelijk is (en veel, zeker als je broers, neven en vrienden hebt ingeschakeld voor het sjouwen -  die lusten meestal wel wat na zo'n klus).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten