{opruimen} waar begin je?


Dat is de grote vraag. Het simpele en cliché antwoord is "bij het begin". Maar ja, daar heb je niets aan als je niet weet waar dat begin is.
Het gebruikelijke advies is om te beginnen met het gemakkelijkste: keukenspullen of kleding. Daar ben ik het op zich mee eens, maar ik merk zelf dat ik na een tijdje mijn motivatie verlies en dan ieder keer opnieuw de moeilijke zaken (boeken en foto's) laat zitten. Na een paar maanden begin ik weer aan een nieuwe opruimsessie, maar die start dan weer op de gemakkelijke plekken.

Breekpunt

Als je huis echt overal volgestouwd is met rommel zou ik vooral met het gemakkelijkste beginnen, dat schiet lekker op. Maar voor al die mensen die eigenlijk al heel lang goed op weg zijn, maar steeds weer afhaken is dat niet de juiste methode. Vraag je af wáár nu precies je breekpunt zit en waarom. Meestal zit er een emotionele reden achter en het kan zwaar zijn om daar doorheen te werken. Maar als het eenmaal lukt is het wel een bevrijding.
Mijn grootste breekpunten waren (zijn!) boeken en foto's. Boeken omdat ik nu eenmaal dol ben op boeken en alles wat ik mooi vind wil hebben en bewaren om te herlezen. Ik zou dolgraag een bibliotheek in mijn huis willen hebben. Maar ik besef dat dat onmogelijk is en dat een overschot aan boeken mijn huis onleefbaar maakt, dus ruim ik ze op en heb ik niet meer boeken dan er in mijn kast passen. De collectie verandert nog steeds, maar uiteindelijk blijft er een verzameling over waar ik echt van geniet.
Op die manier heb ik nog steeds het fijne gevoel dat het me geeft om een oude favoriet te pakken en door te bladeren, zonder dat het me boven het hoofd gaat groeien.
Foto's zijn helemaal lastig. Van vroeger heb ik niet zo vreselijk veel. Die albums mogen gewoon blijven. Maar sinds ik digitaal fotografeer is het vreselijk lastig om te bepalen wat ik afdruk en bewaar en wat niet. Ik had rijen en rijen mappen met foto's staan (er waren bijvoorbeeld 2 dikke ordners en drie dikke boeken uit 2010) en ik keek er nooit in.
Vorig jaar haalde ik alle foto's uit die albums en gooide bijna de helft weg. Het was een bevrijding. Jammer van al die best-heel-goede foto's, absoluut, maar ik realiseerde me ineens dat ik onderscheid moest maken tussen mijn herinneringen en mijn pogingen om een goede fotograaf te zijn. Want daar zat de emotionele ballast. Nu is mijn streven om een klein rijtje persoonlijke albums te hebben staan waar ik op een zondagmiddag doorheen kan bladeren (och, wat waren ze klein en schattig en wat waren we nog jong).
Voor de "goede" foto's zoek ik nog een betere oplossing. Ik denk aan een stuk muur ergens in huis voor een wisselende "expositie" en 1 doos waarin ik de allermooiste afdrukken mag bewaren - de rest kan digitaal blijven.

Verschillende situaties, verschillende manieren om te beginnen

Maar goed, terug naar de vraag die ik in het begin stelde: waar begin je?
Mijn insteek voor een aantal verschillende situaties:

- als je hele huis volgestouwd is met rommel:
doe een x (kies een redelijk aantal, niet teveel, niet te weinig - het moet wel haalbaar zijn) dingen per dag challenge en neem iedere dag een andere kamer. Je hebt zoveel overbodige spullen dat het eerst zaak is om wat in totaal wat minder spullen te hebben

- als je niet echt veel rommel hebt, maar toch het idee hebt dat overal nog teveel spullen staan:
kies iedere week een andere kamer en ruim dagelijks een gedeelte (een plank of een kleine kast) op. In een week zul je niet helemaal klaar zijn met die kamer, maar iedere week een andere kamer kiezen zorgt ervoor dat je met een frisse blik naar je spullen blijft kijken.

- als je net als ik vooral nog een paar pijnpunten hebt:
probeer je eerst bewust te worden van wáár nu precies het probleem zit. Neem je voor er nu echt iets aan te doen, maar leg de lat niet te hoog. Je kunt niet in één week de foto's van een heel leven uitzoeken en het is onmogelijk om in één sessie je boekenverzameling terug te brengen van vier kasten vol naar twee planken. Dwing jezelf om er een bepaalde periode dagelijks of in ieder geval regelmatig mee bezig te zijn en gun jezelf de tijd om door de emotionele bagage heen te werken. Praat erover met mensen die je kunt vertrouwen en vraag om hulp als dat nodig is.

- je kunt er ook voor kiezen om een combinatie van bovenstaande te gebruiken.
Kies iedere week (of maand) een andere ruimte en begin met daar een van te voren bedacht aantal dingen weg te halen. Ga daarna de kasten opruimen. Zijn er in deze ruimte pijnpunten? Neem daar dan extra tijd voor.

Waar begin jij als je gaat opruimen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten