Een schone lei voor december



Grote schoonmaak in november? Het klinkt raar en ik hoor zelden dat iemand anders het ook doet. Maar voor mij voelt het heel natuurlijk. Ik hou ervan om de feestdagen - en daardoor het nieuwe jaar - met een schone lei in te gaan. En daarom besteed ik in november extra tijd aan schoonmaken en opruimen. Dat is dan vaak ook echt nodig, want op de één of andere manier zijn de maanden ervoor altijd een chaos waarin ik al blij ben als ik de boel een beetje toonbaar kan houden. De dagelijkse klussen gebeuren een keer of drie per week, de wekelijkse klussen slaan regelmatig een weekje over en de maandelijkse todo-lijst is vooral een loffelijk streven in deze periode van het jaar.
Voor mij is die novemberschoonmaak dus noodzakelijk. Maar ik denk dat het eigenlijk voor iedereen een goede tip is: zorg dat je december begint met een schone lei, zodat je je daar in ieder geval niet druk over hoeft te maken.

Nu denk je misschien: ja hoor eens, ik kan niet in twee weken mijn hele huis perfect maken!
Daar heb je volledig gelijk in. Dat kan niet en dat hoeft ook niet. Het is niet de bedoeling om december doodvermoeid en gek van de stress in te gaan. Maak dus een lijst met realistische prioriteiten (ja, dat is mijn stokpaardje) en maak het jezelf niet te moeilijk.

Hoe bepaal je wat belangrijk is? Eigenlijk geldt hiervoor hetzelfde als voor het opzetten van je eigen schoonmaakschema. De situatie is voor iedereen anders en iedereen heeft zijn eigen minimum.
Mijn persoonlijke richtlijn is vrij simpel: hygiene en gezelligheid.

Hygiëne

Ik maak tijdens de novemberschoonmaak het toilet, de badkamer en de keuken grondig schoon. Daar valt niet aan te tornen. Er komt tenslotte bezoek waarvoor ik moet koken. Dat bezoek gaat mijn toilet en mijn badkamer gebruiken en ik ga eten voor hen bereiden in de keuken. Die ruimtes moeten dus echt schoon zijn.
Als ik ze nu grondig schoonmaak, kan ik ze de rest van de tijd dagelijks en wekelijks bijhouden en hoeft dat me niet veel tijd te kosten.
Denk bij de badkamer en het toilet ook aan het oplossen van (dreigende) verstoppingen in de wasbakken, verwijder kalkaanslag (daar zitten de meeste bacterieën) en controleer of je voldoende (schone en hele) handdoeken hebt.
In de keuken is het handig om het fornuis en de oven goed schoon te maken (niets zo vervelend als een brandlucht tijdens het opwarmen van de oven door vergeten kruimels en kaasdruppels van de pizza van vorige maand terwijl je een huis vol visite hebt - ik spreek uit ervaring).
Ruim de koelkast en vriezer op. Gooi dingen die over de datum zijn of die je echt niet meer gaat gebruiken weg en maak alles goed schoon.
Kijk ook het filter van de afzuigkap na en maak het zo nodig schoon. 
Als je tijd hebt is dit ook het juiste moment om de andere keukenkastjes op te ruimen. Juist in deze periode is het handig als je alles gemakkelijk kunt vinden.

Gezelligheid

Als je gasten ontvangt, maar ook als je de feestdagen alleen op de bank doorbrengt, is het fijn als je huis gezellig is. Een rommelig huis is per definitie niet gezellig (rommelig is iets anders dan een huis waar geleefd wordt). Bovendien zul je een kerstboom, kaarsjes en andere versiering willen toevoegen en dat gaat niet als overal rommel ligt.
Ruim dus de huiskamer goed op. Ook die onvermijdelijke stapeltjes met dingen die je ooit nog moet uitzoeken. Ga daarna met de plumeau en de stofdoek langs alle hoekjes en oppervlaktes (vergeet het plafond en de vloerplinten niet), stofzuig (zuig ook de stoffen bekleding van banken en stoelen goed uit) en dweil de vloer (als die daar tegen kan).
Ik vind het persoonlijk prettig als ook de gang opgeruimd en schoon is. Dat is tenslotte het eerste wat je gasten zien. En ook het eerste wat je zelf ziet als je thuiskomt.
De andere ruimtes in je huis zijn van minder belang, tenzij er mensen blijven logeren. Dat de logeerkamer schoon en opgeruimd moet zijn spreekt natuurlijk voor zich. Bij mij logeert men op een luchtmatras in het kantoor, dus daar moet het dan ook schoon en opgeruimd zijn. Ik probeer (maar dat lukt niet altijd) ook meestal nog even het beddengoed dat mijn logees gebruiken te wassen van te voren, want dat ligt tegen die tijd meestal alweer een jaar in de kast.

Buiten

Iedereen heeft zijn eigen valkuilen. Bij mij is dat de tuin. Ik ben dol op mijn tuin, maar ik ben een mooiweertuinier. Als het regent of koud is "kom ik er niet aan toe". Rond deze tijd is het dus een puinhoop in mijn tuin. Er moet nog van alles gesnoeid worden en de laatste opleving van het onkruid (tijdens die zonnige dagen waarop ik iets anders te doen had) heb ik ook nog niet verwijderd. Bovendien zijn de bloemen in de losse potten nu echt uitgebloeid en dat staat erg ongezellig.
Wij zijn niet van de enorme buitenversiering en er gaan heel wat jaren voorbij waarin we helemaal niets aan buitenversiering doen, maar ik vind het wel prettig als ons huis er vanaf de straat verzorgd uit ziet. Eigenlijk altijd, maar vooral rond deze tijd. De voortuin moet dus echt nog een beurtje hebben. De achtertuin wordt bij ons vaak verwaarloosd, omdat je die niet vanuit de huiskamer kunt zien, maar nu we een schuifpui in het kantoor hebben, word ik er dagelijks mee geconfronteerd. Bovendien hebben de meeste van onze gasten deze verbouwing nog niet gezien. Als ze de schuifpui willen bewonderen zien ze ook de achtertuin. Die staat nu dus ook op de lijst.

Samenvattend:

Mijn lijst voor de komende weken:
- badkamer schoonmaken (+ ontstoppen)
- toilet schoonmaken (+ pot ontkalken, planken boven toilet opruimen)
- keuken schoonmaken (+ fornuis, oven, afzuiger, koelkast, vriezer, keukenkastjes)
- huiskamer opruimen, stoffen, stofzuigen, dweilen (+vlekken van rolgordijn en eetkamerstoelen verwijderen)
- gang opruimen, stoffen, stofzuigen
- kantoor opruimen, stoffen, stofzuigen (+ beddengoed logeerbedden wassen)
- tuin (onkruid, potten)

Maak jij ook schoon voor de feestdagen?

2 opmerkingen:

  1. Wat apart grote schoonmaak in november te houden.
    Ik heb het in november en december druk met een aantal Fairs waar ik aan deelneem.
    Het huis is dan duidelijk chaotischer.
    Gelukkig heb ik nu 1x in de 2 weken hulp , dus badkamer , hal, toilet , ramen krijgen regelmatig een beurt.
    Het is vooral het opruimen wat minder gebeurt.
    Ik heb het gevoel dat ik altijd aan het ruimen ben. Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O, dat is fijn, zo'n hulp, dan blijft de basis in ieder geval goed. Ik denk dat opruimen sowieso altijd doorgaat. Ik heb soms het idee dat mijn huis helemaal leeg en in ieder geval perfect opgeruimd zou moeten zijn als je kijkt hoeveel ik weg doe, maar dat is verre van waar. Ik merk wel dat het steeds gemakkelijker wordt omdat (bijna) alles een eigen plek heeft.

      Verwijderen