{huishoudschema} Wat ik dagelijks doe


Oké, ik moet eerst iets opbiechten. Sinds ik dit blog begonnen ben, lijkt het wel of alles waarvan ik dacht dat ik het onder controle had ineens helemaal zo simpel niet meer is. Stress, vermoeidheid, ziekte, afspraken, gedoe... het heeft allemaal invloed op mijn huishoudelijke kwaliteiten. Of misschien niet op mijn kwaliteiten, maar wel op mijn motivatie. Er zijn heel wat dagen dat ik geen kruisje kan zetten bij mijn dagelijkse routine.

Afstrepen

Dat moet ik misschien even uitleggen: ik heb een heel simpel systeem: in mijn agenda schrijf ik iedere week D: m d w d v z z . De D is van dagelijks, de andere letters zijn de dagen van de week. Ik zet 's ochtends een schuine streep door de letter van de dag als ik mijn routine heb afgewerkt en 's avonds als ik klaar ben met afwassen. Het is simpel genoeg om geen stress te veroorzaken (je moet jezelf niet te streng behandelen), maar duidelijk genoeg om een beetje overzicht te houden.

Maar goed, terug naar de laatste paar weken. Heel wat niet afgekruiste dagen dus. Maar ik blijf een voorstander van het creëren van een dagelijkse routine, want het helpt toch.

Innerlijke dialoog


Mijn innerlijke dialoog gaat dan bijvoorbeeld zo:

Ik heb geen zin. Echt niet. En ik voel me niet goed. Ik doe vandaag gewoon niets.
(ik ga naar de wc en zie de toestand in de keuken als ik daar doorheen loop)

Nou ja, misschien toch die afwas maar even. Die heb ik gisteravond ook al laten staan.
(doe zuchtend de afwas)

Meteen maar even een doekje over het aanrecht en het fornuis, is die keuken tenminste toonbaar.
(keuken schoon)

Ik ben nu toch bezig, laat ik het toilet nog maar even doen. Dat kost ook amper tijd.
(wc schoon)

Hoe is het met de badkamer, eigenlijk?
(doekje over de wasbak, handdoek recht hangen)

Als ik het bed nog opmaak, mag ik vandaag afstrepen.
(maak bed op)

Zo, dat ziet er toch een stuk beter uit.
(ruim meteen nog wat kleine rondslingerend spullen op, want die vallen ineens op)

Het ligt er verder aan hoe moe of ziek ik ben en wat er verder nog speelt, maar meestal is een dergelijk begin genoeg om nog iets anders (mijn wekelijkse routine bijvoorbeeld) beet te pakken. En anders kan ik tenminste zonder in paniek te raken mensen binnen laten. Ook wel prettig.

Mijn ochtendroutine


Mijn ochtendroutine bestaat dus uit:

1. huiskamer
afwas verzamelen, eventueel andere rommeltjes op ruimen, asbak legen

2. keuken
a - afwas
ik heb geen vaatwasser en ik bak 's ochtends eieren en spek voor het ontbijt (van echtgenoot ), dus dat is wel echt nodig, zelfs als ik het de vorige avond nog gedaan heb

b - aanrecht en fornuis afnemen
vanwege dat eieren bakken zitten er meestal wel wat vetspetters op. Dit zorgt er tegelijk voor dat ik het aanrecht opruim, want om dingen heen vegen is onhandig en onzinnig.

3. toilet
aanraakplekken (deurknop, slot, lichtknopje, doortrekknop), bril, pot, vloer afnemen

4. badkamer
opruimen, doekje over de wasbak, eventueel (meestal op maandag en donderdag) ook over de douchedeuren en het bad

5. was
was van de vorige dag opvouwen en opruimen, eventueel een nieuwe was aanzetten

6. slaapkamer
was opruimen, bed opmaken, opruimen

Zoals je hierboven zag, kan de volgorde variëren, soms is het logischer om eerst het bed op te maken omdat ik toch boven ben om de vuile was op te halen en soms ruim ik de huiskamer pas op als ik klaar ben met de rest, soms... nou ja, je begrijpt het wel. Huishouden is geen wiskundevraagstuk dat maar op één manier op te lossen is. Maar het is wel prettig om richtlijnen te hebben.

(lees ook: 5 redenen waarom je geen schema's van anderen moet gebruiken)

Mijn avondroutine


Dat staat er nu wel zo mooi, maar eigenlijk is mijn avond een stuk minder gestructureerd dan mijn ochtend. Dat komt mede doordat mijn man 's ochtends gewoon aan het werk is en ik dus min of meer mijn eigen gang kan gaan, terwijl hij probeert om de avonden vrij te houden voor ontspanning. Ook komen er nog wel eens dochters eten en dan vind ik gezellig bijpraten toch net iets belangrijker dan schoonmaken.
Het komt dus wel eens (ahem) voor dat ik niet toekom aan wat ik eigenlijk wilde doen, maar ik doe mijn best, omdat het de ochtenden gemakkelijker maakt.

1. keuken
a. En dan vooral: de afwas, want anders zit ik er de volgende ochtend mee.
Gelukkig krijg ik meestal hulp, maar ik moet wel altijd het initiatief nemen en dat valt soms niet mee. Toch probeer ik het meestal te doen, want hoe meer er staat, hoe hoger de drempel wordt.

b. Voor ik ga afwassen, ruim ik de keuken op en neem het aanrecht af (want anders heb ik geen ruimte om de schone vaat neer te zetten), na de afwas maak ik het fornuis schoon.

2. opruimen
Dit lukt bijna nooit, maar ik streef ernaar. Even een rondje door het huis maken en de dingen die in de loop van de dag zijn blijven liggen weer op hun plek leggen.

Conclusie

Toen ik begon met dit stukje was mijn huis een puinhoop. We hadden een bijzonder rommelige week achter de rug (zachtjes uitgedrukt) en ik had al twee dagen mijn dagelijkse routine niet afgewerkt. De keuken stond vol afwas, de boodschappen waren nog niet eens opgeruimd en... nou ja. Puinhoop. Erg slecht voor mijn humeur.
Al schrijvend over wat ik normaal gesproken allang gedaan zou hebben begon het me echt dwars te zitten. En toen ik niet zo goed wist hoe ik mijn artikel af moest sluiten (want door de puinhoop om me heen voelde het toch een beetje als bedrog), besloot ik daar over na te denken terwijl ik in ieder geval even de afwas wegwerkte.
Echtgenoot hielp met afdrogen, dus dat was vrij snel klaar. Ik haalde een doekje over het aanrecht en het fornuis en ruimde de laatste tas met boodschappen leeg.  Daarna maakte ik het bed op, haalde een doekje door het toilet, controleerde de badkamer en legde wat rondslingerende spullen op hun plek.
Om vervolgens met een heel wat positiever gevoel dit stukje af te sluiten.

Het werkt namelijk echt om een duidelijk beeld te hebben van wat je eigenlijk iedere dag zou moeten doen.

lees ook:
Iemand nodig die met je meedenkt en je helpt een passend schema op te stellen? Daar kan ik je bij helpen! Mail me voor meer informatie en/of een prijsopgave.

2 opmerkingen:

  1. Ha Geertrude
    Ik vond je weer als link bij Anita Willems.
    Jouw huishoudschema mag er zijn hoor , je doet best veel.
    Groet ,
    Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat je me weer gevonden hebt!
      En het is altijd leuk om te horen dat ik best veel doe ;-) Ik vind zelf altijd dat ik me er te gemakkelijk van af maak... In ieder geval blijft ons huis op deze manier schoon en daar gaat het om.

      Verwijderen