{huishoudschema} 5 redenen waarom je een huishoudschema zou moeten hebben


Bij een huishoudschema denk je misschien in eerste instantie aan een nachtmerrie-achtige lange lijst met vakjes die afgevinkt moeten worden, maar dat hoeft niet zo te zijn. En nu bedoel ik niet dat je ook leuke lettertypes en gezellige kleurtjes kunt gebruiken. Ik bedoel dat een schema ook gewoon in je hoofd kan zitten. Eigenlijk zou je het dan een routine moeten noemen of structuur, maar dat komt op hetzelfde neer.

Ik weet dat er mensen zijn die "gewoon doen wat nodig is" en toch een perfect schoon huis hebben, maar die zijn volgens mij zeldzaam. Van mezelf weet ik dat ik heel gauw het overzicht en de controle verlies als ik denk dat ik mijn schema niet meer nodig heb.

Waarom is een schema (routine/structuur) handig?

1. Je kunt je dag beter overzien. Als je weet wat je moet doen en hoe lang dat duurt, kun je de rest van je dag beter plannen. Dus niet: "Het huis is een puinhoop en ik krijg vanavond bezoek, dus ik kan niet weg voor het toonbaar is!" maar: "Ik moet nog een paar dingen doen en dan kan ik om elf uur bij je zijn."

2. Je kunt flexibeler zijn. Dat klinkt raar als je het over routines of schema's hebt, maar het is wel zo. Als je weet dat je normaal gesproken op maandagochtend drie uur nodig hebt voor de wekelijkse schoonmaak, kun je die uren gemakkelijk verschuiven naar een andere dag als dat nodig is.

3. Het is voor andere gezinsleden gemakkelijker om ook eens bij te springen als je de vraag: "Kan ik ergens mee helpen?" simpel kunt beantwoorden door de taken die op je lijstje staan te verdelen. "Het hele huis moet netjes" kun je niet delegeren. "bed opmaken, huiskamer opruimen, stofzuigen, badkamer schoonmaken en planten water geven" wel.
Als ze het niet vragen, is het ook gemakkelijker trouwens. "Help nou eens een keer!" zorgt meestal voor een hoop irritatie en niet voor concrete hulp. "Wil jij even stofzuigen, dan maak ik de badkamer schoon" werkt een stuk beter.

4. Het voelt zo heerlijk braaf om taken af te kunnen strepen. Kinderachtig maar waar. Juist als ik mijn motivatie uit een heel ver verborgen hoekje heb moeten opdiepen is er niets zo fijn als dat simpele lijstje in mijn agenda punt voor punt te kunnen afstrepen.

5. Eigenlijk het allerbelangrijkste: je hebt houvast, ook als het even allemaal niet zo lekker loopt.
Stel je voor (uit het leven gegrepen) dat je je al een paar dagen niet helemaal gezond voelt. Dan komt er uit onverwachte hoek (bijvoorbeeld op je werk) nog een hoop stress en geregel bij, waardoor je niet zo veel tijd aan het huishouden kunt besteden als je normaal zou doen. Er blijven wat dingen liggen en langzaam begin je de controle te verliezen. Dat zorgt voor nog meer stress, de vicieuze cirkel is rond en je huis verandert in een puinhoop, wat niet bepaald meewerkt aan je herstel.
Klinkt bekend? Hoeft niet! Als je precies weet wat je minimaal moet doen om de boel bij te houden is het ook in dat soort periodes gemakkelijker om de vinger aan de pols te houden. Je hoeft niet alles te doen, alleen het hoognodige. De rest komt later wel. En zelfs als het hoognodige even niet lukt, weet je waar je de draad weer op moet pakken als je je weer beter voelt.

- - - - -

Heb jij een schema? Werkt dat?

Of ben jij één van die goede huisvrouwen die "gewoon doet wat nodig is" en nooit het gevoel heeft dat ze achter de feiten aan rent? Wat is je geheim?

- - - - -

lees ook:
Iemand nodig die met je meedenkt en je helpt een passend schema op te stellen? Daar kan ik je bij helpen! Mail me voor meer informatie en/of een prijsopgave.

    4 opmerkingen:

    1. Het lijkt me idd wel wat zon schema, ik stel altijd alles maar uit, morgen ook nog tijd.. en ren dus altijd achter de feiten aan, als je alles echt spik en span wilt houden ben je volgens mij heel de dag aan het ruimen met de kids om je heen..

      BeantwoordenVerwijderen
      Reacties
      1. Dat is inderdaad heel herkenbaar. Een schema helpt echt (bij mij wel).
        Ik denk dat je met een paar kleine kinderen om je heen de lat niet al te hoog moet leggen. Het moet wel gezellig blijven tenslotte (daar wil ik ook nog een artikel over schrijven).

        Verwijderen
    2. Op zaterdag maak ik altijd een planning/weekschema voor de volgende week. Helaas lukt het me nooit , echt helemaal nooit, om alle karweitjes die eigenlijk zouden moeten gebeuren, af te vinken. Ik ben dus erg benieuwd naar je artikel 'hoe maak je een huishoudschema dat werkt'...

      BeantwoordenVerwijderen